Nya Wermlands-Tidningen: När den israeliska kunden snart tar sin nya satellitkommunikation i bruk, så är tekniken bakom den delvis utvecklad i den före detta brandstationen på Zakrisdal.
– Det är lite nytänk i den här, säger Lars Olsson, systemingenjör på Satcube.

Den nya produkten, en stabiliserad satellitantenn för fartyg som också beskrivs som unik, är framtagen i samarbete mellan Stockholmsbolaget ASTG och Karlstadsbaserade Satcube, från vilka ASTG köpt konsulttjänster.

Köpare av utrustningen är försvarsföretaget Israel Aerospace Industries (IAI) och antennen är byggd efter vissa specifikationer som de två företagen kunnat utveckla genom samarbetet.
– Satcube har också hjälpt oss med testutrustning, men det är vi som är produktägare, säger Lars Olsson, värmlänningen i grunden, på ASTG och berättar att det är ganska vanligt att det förekommer specifikationskrav.

Varför valde kunden er när de skulle köpa nytt?
– Det blir dyrt för större företag att utveckla en antenn efter vissa specifikationer, och vi har en föregångare till den nu byggda antennen som IAI har sett och tyckte var bra.

Mångmiljonorder

Projektet påbörjades redan under 2014 och de sista testerna gjordes under december. Och de har varit många, så att man vet att tekniken med säkerhet ska kunna fungera.
Bland annat har man simulerat kraftig sjögång så man ser att antennen håller positionen, man har sett så att den klarar en mängd olika miljökrav som till exempel temperatur, vibration, fukt och salt.
– Och den ska kunna fungera tillsammans med annan elektronisk utrustning så att de inte stör varandra, säger Lars Olsson på ASTG.

En del tester har utförts på Zakrisdal, några i Karlskoga på Boforsområdet och på ett par andra platser i landet.

Projektet har baserats på en serie om 23 antenner, och under året finns en leveransplan på nio stycken berättar Andreas Adelgren, vd för ASTG.
Vad är en sådan order värd?
– Om vi höftar lite så kostar en antenn mellan en–två miljoner styck.
Hur stort är det här för er?
– Det är en helt unik produkt som vi har tagit fram och som kan bli hur stor som helst hoppas vi, nu gäller det att hitta kunderna, säger ASTG:s Lars Olsson.
– Men utan Satcube hade vi inte haft den här produkten.

”Känns gôtt”
Så vad är det då som har utvecklats på Zakrisdal? Satcube-Lars Olsson förklarar:
– Vi har varit med i flera delar, allt från där datan kommer in, till där den kommer ut. Antennsystemet är uppbyggd med ett nytt snitt, så det är lite nytänk i den här.
Hur känns det nu när det är klart?
– Det känns gôtt.
Zakrisdal är förknippat med militärindustri, och den traditionen lever kvar lite med den nya satellitantennen, och att det är ett försvarsföretag som är köparen är inte konstigt säger Lars Olsson från Satcube:
– Det är ofta de som är intresserade av ny teknik.

IAI har varit på besök i Karlstad och tittat på den slutgiltiga produkten och gett den godkänt. Antennen kommer att fraktas ner till Israel i dagarna. Till originalartikeln »

Handelskammaren Sverige-Israel gav pris till VOLVO (2017) »

av tlvisr